Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Augsburg nevű német városka Bavariában. Itt történt, hogy 1974-ben Joseph Wilhelm Jennifer Vermeulen-nel közösen alapított egy önfenntartó kommunát egy farmon, egy kis natúra bolttal kiegészülve. Így kezdődött Európa egyik legnagyobb bio élelmiszer előállító cégének, a Rapunzel Naturkost-nak a története.
Rapunzel termékek a netbio.hu kínálatában >>>
Joseph Wilhelm és Jennifer Vermeulen, a Rapunzel alapítói. Forrás: Rapunzel.de
A Rapunzel mára több mint 450 alkalmazottal egy hatalmas nemzetközi céggé nőtte ki magát, ám a kezdetekkor egész kicsinek indult a vállalat. Az egyetlen, ami változatlan volt az eltelt 45 évben, az az elv, ami mögötte van. “Organics with love”, azaz “Organikust, szeretettel” hirdeti a cég szlogenje. Ez a filozófia irányítja az öszes döntést és határozza meg az alapvető irányokat elméletben és gyakorlatban egyaránt.
A termékek kikísérletezése eleinte otthonuk konyhájában történt. Forrás: Rapunzel.de
Létfontosságúnak tartják, hogy a termékeik ne csak az étvágyunkat, de az egészségünket is szolgálják. Filozófiájuk szerint ezt kizárólag olyan környezetben lehet elérni, ahol a benne dolgozók jól vannak és szeretettel tudnak a termékekkel és egymással foglalkozni. A Rapunzelnél az előállítási lánc legelején álló farmer és a legvégén tevékenykedő csomagoló munkás is ugyanolyan fontos és értékes. A fizetéseket úgy határozzák meg, hogy dolgozóiknak ne a túléléssel kelljen foglalkozni, hanem helyette erejüket, energiáikat a vállatba és a minőségbe tudják fektetni.
Ezen is túlmenően a Rapunzel Naturkost különös figyelmet fordít arra, hogy alapanyagainak előállítása során ne sérüljön a természet sem rövid sem hosszabb távon, és az előállításban dolgozó munkások se legyenek kizsákmányolva.
Német ország déli részén a galambbegy salátát hívják Rapunzelnek. A Disney által is feldolgozott mese eredete még a Grimm fivéreknél is régebbre nyúlik vissza. A történet úgy kezdődik, hogy egy fiatal pár már régóta, és úgy tűnik reménytelenül vágyik gyermekre. Amikor az asszony végül várandós lesz, a szomszád boszorkány kertjében növő galambbegy salátát kívánja meg, de olyannyira, hogy férje végül lop neki belőle. Ezzel magukra haragítják a banyát és elindítják az aranyhajú Rapunzel történetét, aki később ledobja hosszú aranyhaját a toronyból a hercegnek. Ez ihlette Jennifelr Vermeulen-t, amikor a Rapunzel név mellett döntött.
A saláta azért is tökéletes név választás, mert a vegetáriánus étrendre való átállás nagyban befolyásolta a cég sorsát és az alapítók életét is.
Joseph Wilhelm gyermekeivel. Forrás: Rapunzel.de
A mai méreteihez képest eltörpülő kezdeteket tényleg kicsinek kell elképzelni. Joseph és Jennifer világmegváltó céljai a gyakorlatban egy kádban kikevert müzli repettel vették kezdetüket. Gondtalanul, de havi fix jövedelem nélkül, egy szebb, harmonikusabb jövőbe vetett hittel és meggyőződéssel vágtak bele a bio élelmiszer előállításba és Josephnek mára meggyőződésévé vált, hogy ez a hozzáállás és eltökélt hit volt az egyik, ami azzá tette a Rapunzel Naturkost-ot, ami.
A cél minél természetesebb és egészségesebb termékek előállítása, fenntarthatóan. Forrás: Rapunzel.de
Az 1975-ben, egy évvel az alapítás után megnyílt Rapunzel Naturspeisen bolt még csupán müzlit, magkrémeket és gyümölcs szeleteket, valamint házi kenyeret és szendvics krémeket árult. Néhány év leforgása alatt a cég többször székhelyet változtatott és 1985-ben végül megvásárolták Legau tejüzemét, amelynek általuk renovált épülete a mai napig a cég központjaként szolgál.1987-ben pedig már a világ első bio csokoládéját dobták piacra.
1990-ben a gyermekei nyomására, akik a kornak megfelelően Nutellára vágytak, Willhelm közös otthonuk konyhájában kísárletezte ki a Samba csokikrémet, ami a mai napig a cég egyik legnépszerűbb terméke. A cél itt is az volt, ami mindig, egészségesebb, fenntarthatóbb megoldást találni.
A kis natura bolt eleinte csupán néhány saját előállítású terméket árult.
Mára a Rapunzel 185 millió eurós forgalmat bonyolít, több mint 30 ország 6000 bioboltjába szállít 600 féle termékéből. Ám a mai napig ellenálltak annak, hogy a Rapunzel termékek a szupermarketek polcain is megjelenjenek, hogy az ebből eredő nyomás ne csökkenthesse a minőséget. Beszállítóikat a mai napig személyesen ismerik, valamint úttörő munkát végeznek a méltányos kereskedelem és a fenntartható gazdálkodás terén. Nem csak németországban, de Törökországban és Afrikában is élhető körülményeket és fizetést biztosítanak és termékeik útját nem a gyártósortól, de a földbe kerüléstől kezdve kísérik útján személyes figyelemmel.
Forrás: Allgauer Zeitung